ErTAZeens | 20 JAAR TAZ

Privacy (16+)

Belgische Première / Laureaat Jong Theater 2002

2016 De Warme Winkel, Wunderbaum
Theater
cc De Grote Post

De grens tussen publiek en privé is geslecht ‘and there’s no way back’. Nog niet zolang geleden ontroerden en provoceerden kunstenaars het publiek met hun vuile lakens en vieze peuken, de geboorte van hun kind en intieme sexscènes. Een artistiek tijdperk is ten onder gegaan omdat iedereen zijn vuile was nu gewoon buitenhangt.

Tijd voor nostalgie? Op het toneel een onopgemaakt bed, een open kledingkast, een keukentafel, een laptop en een volle ijskast, een verstild boeket bloemen, een verdwaalde peuk. We zijn in de huiskamer van Ward en Wine, twee acteurs, in werkelijkheid ook een koppel. Schipperend tussen fictie en werkelijkheid evoceren ze de tijd waarin het intieme nog iets mysterieus had/erotisch kon zijn. Een filosofisch huis-tuin-en-keukengesprek ontwikkelt zich over de vraag ‘Hoeveel intimiteit kan een mens verdragen?’

Op vrijdag 5 augustus gaat Don Verboven, ex-programmator Jong Theater 2001-2003, na Privacy in gesprek met de acteurs.

Concept/spel: Wine Dierickx, Ward Weemhoff.
Geluid: S.M.Snider.
Dramaturgie/teksten: Joachim Robbrecht.
Vertaling: Rob Klinkenberg.
Scenografie: Theun Mosk.
Eindregie: Marien Jongewaard.
Met dank aan: Florian Hellwig.
Productieleiding: Sabine Oldenburg.
Technisch coördinator: HP Hulscher.
Mede mogelijk gemaakt door: Ammodo & Haupstadtkulturfonds powered byToneelgroep Amsterdam

 

Veel theatergroepen ontlenen hun naam aan de titel van hun eerste productie. Nu De Warme Winkel dertig producties op haar naam heeft staan, vinden ze dat de tijd rijp is voor de ultieme voorstelling van waaruit alles vertrekt en weer samenkomt. Magnum opus

In De Warme Winkel creëert De Warme Winkel de ultieme versie van haar eigen wereld. Onnavolgbaar, poëtisch en doordrenkt van humor zetten zij de stijlmiddelen die de afgelopen jaren verfijnd zijn om in een spetterende en urgente apotheose, een sluitstuk in haar oeuvre; geen zwanenzang, maar een magnum opus.
Iconen
De Warme Winkel heeft altijd vol bewondering gekeken naar, en zich laten inspireren door, iconische voorstellingen van illustere collegae - de Volksbühne, Castellucci, Pina Bausch e.v.a.
Met De Warme Winkel wil De Warme Winkel zich expliciet meten met deze groten. Wat kenmerkt de fameuze canon? Wat onderscheidt hen van de middelmaat? En hoe komen wij daaroverheen?

Spannend theater
De Warme Winkel streeft er steeds naar om haar eigengereide visie op hedendaagse wijze gestalte te geven in spectaculaire en gelaagde stukken.
Tijdens seizoen 15/16 waren ze met De Meest Zwaarmoedige Voorstelling Ooit (waarvan het hele publiek moet huilen) te gast in De Grote Post. Deze voorstelling werd geselecteerd voor het TheaterFestival.

“De consistent spannendste theatergroep van dit moment." Het Parool
"Een even geestige als doorleefde poging om inzicht te verwerven in de pijn én het genot van overrompelende melancholie. Een pareltje." Juryrapport TheaterFestival

Met de wereldgeschiedenis als inspiratiebron en de theatergeschiedenis als bagage is De Warme Winkel constant in gevecht om haar eigengereide visie op hedendaagse wijze gestalte te geven in spectaculaire en gelaagde stukken.
Het Eddie The Eagle Museum is een subversief museum zonder vaste locatie en zonder vaste collectie. Ooit ontstaan als een kunstenaarscollectief, functioneert het Eddie the Eagle Museum nu als een kameleon die afhankelijk van de situatie de gedaante kan aannemen van kunstenaar, curator, conceptontwikkelaar of platform voor andere kunstenaars.