The Dog Days Are Over
Ontroerend goed kiest
2014 JAN vzw, International Choreographic Arts Centre Amsterdam (ICKamsterdam)
Dans
cc De Grote Post
Na een aantal innemende en indringende solo`s en duetten, waaronder A Small guide on how to treat your Lifetime Companion (Jong Theater TAZ#2011), Sweat baby Sweat, La Bête, Victor en Bis maakt Jan Martens een voorstelling over de dunne grens tussen kunst en kunstjes. Wederom radicaal, sterk fysiek en compromisloos, maar tegelijkertijd diep (on-)menselijk.
The Dog Days are over is een verzengende voorstelling opgebouwd uit één fysieke handeling: de sprong. Het is een repetitieve koortsdroom, een uitputtingsslag waarin de danser wordt opgevoerd als een ijdel, volhardend en puur uitvoerend wezen, strevend naar perfectie. De danser worstelend en zwetend in de arena, het publiek toekijkend als bij een stierengevecht.
“Jan Martens tovert een hypnotiserende choreografie uit niets dan sprongkracht en geometrie. (…) Niets bij je dragen, alleen jezelf. En dan de lucht in. Overleven op sprongkracht. Prachtig.” (Volkskrant****)
The Dog Days are over werd geselecteerd voor het Theaterfestival 2014.
Uit het juryrapport: "De voorstelling bezit de concentratie van een adembenemende trip, inclusief knappe dramaturgie en een fantastisch lichtontwerp. De kleine veranderingen in licht, geluid of bewegingen zorgen er bovendien voor dat je steeds weer anders naar de lichamen gaat kijken. Met deze creatie toont Jan Martens zijn veelzijdigheid als beloftevol choreograaf. Na de intiemere duetten kiest hij nu voor wiskundige danspatronen die de dansers doen afzien. Naar dat afzien kijken, is ook afzien. Én het is inzien. Inzien dat we zinloos snel door het leven jagen."
Jan Martens werd recent genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen.
De Jury schrijft: "In zijn korte carrière ontwikkelde Jan Martens (België, 1984) zijn eigen stijl; een rijk minimalisme waarin hij binnen een strak kader de diepte ingaat. Vanuit simpele bewegingen, zoals bijvoorbeeld de sprong, ontspruiten complexe choreografieën, met referenties naar de hedendaagse populaire cultuur. Consequent maar humorvol creëert hij rituelen op het podium die het publiek menselijkheid tonen. Martens werd in 2012 ook genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht."
van: Jan Martens
met: Cherish Menzo, Nelle Hens, Piet Defrancq, Kimmy Ligtvoet, Steven Michel, Julien Josse, Laura Vanborm, Naomi Gibson. LICHTONTWERP: Jan Fedinger
dramaturgie: Renée Copraij
techniek: Michel Spang
productie: JAN & ICKamsterdam
coproductie: Dans Brabant, Frascati Producties, SPRING performing arts festival, tanzhaus nrw, CDC du Val-de-Marne La Briqueterie, TAKT Dommelhof
met steun van: Workspace Brussels (BE) & wp Zimmer (BE)
met financiële steun van: Vlaamse Overheid, Fonds Podiumkunsten.
Permalink: http://www.ertazeens.be/permalink/productie.php?id=1202&n=The Dog Days Are Over