Curator 2019
Gastcurator Lucas De Man en Stichting Nieuwe Helden kozen voor het thema betrokkenheid onder het motto Het is aan Jou, Het is aan Mij, Het is aan Ons, Het is Aan.
Lucas De Man: “Wij spelen allemaal een rol in wat wij een samenleving noemen. De ene een grotere of meer uitgebreide rol dan de ander, maar we doen allemaal mee. Ook als we niets doen, doen we mee. Wat vinden we belangrijk? Waar gaan we voor of achter staan? En wie is die ‘wij’? In theater kan je deze zoektocht een plek geven zonder dat er meer achter hoeft te zitten dan het zoeken zelf. Theater is niet bezig met zieltjes winnen, stemmen binnenhalen of winst pakken. Het stelt vragen en legt bloot. Het daagt uit en biedt troost. Dat is het, meer niet. Maar het allermooiste is dat je in het theater die zoektocht kan delen met anderen en dat zullen we tien dagen lang doen, in elke loods, zaal en café van Oostende, zonder druk, zonder moeten.”
De opening van TAZ is een massaperformance met honderden mensen uit de vele lagen en straten van de stad, bewoners en passanten. Samen vormen ze de letters uit de slagzin ‘Het is aan Jou, het is aan Mij, het is aan Ons, het is Aan’. Knack publiceert een speciale uitgave 100 ideeën voor een betere wereld. Jelle Denturck schrijft het openingslied voor TAZ. Hij laat zich hiervoor inspireren door de Oostendse verhalen uit de interviewreeks ‘t is aan van de Krant van West-Vlaanderen.
Daarnaast heeft rekto:verso speciaal voor TAZ haar septembernummer een maand vervroegd en wijden ze dit nummer aan de zoektocht naar betere arbeidsvoorwaarden en opvangnetten voor de freelance creatieven.
Lucas De Man initieert ook de Aan jou-actie, een actie van mensen, voor mensen. Iedereen kan tickets kopen en schenken aan anderen, als cadeau aan mensen die zich inzetten voor iets of iemand. TAZ voorziet hiervoor tweeduizend tickets. Tal van verenigingen nemen deel als gever en ontvanger. Zo willen bv. de ZORoos tickets voor hun vrijwilligers die de buurt netjes houden; Arktos vzw komt met hun tienerwerking naar TAZ.
Gastcurator is inspirator
Lucas De Man selecteert enkele voorstellingen voor TAZ, maar kiest bewust om andere kunstenaars uit te dagen en hen met een specifieke opdracht te verwelkomen in Oostende.
Zo vraagt hij aan vijf cultuurhuizen - Het Zuidelijk Toneel, Kloppend Hert, ARSENAAL/LAZARUS, Het nieuwstedelijk en Victoria Deluxe/Kopergietery, elk een verschillende unieke theatrale avond te maken en presenteren, wat resulteert in 5 Avonden van Hoop.
Aan beeldend kunstenaar en performer Oshin Albrecht – in 2017 zelf nog geprogrammeerd binnen Jong Werk – vraagt hij vier voorstellingen te selecteren die een andere kijk geven op wat podiumkunst is of kan zijn.
Oshin Albrecht: “De voorstellingen die ik vanuit mijn persoonlijke blik gekozen heb, zijn voorstellen en nodigen je als toeschouwer uit om actief te kijken en mentaal mee vorm te geven aan het werk: I’m Sorry It’s (Not) A Story van Charlotte Vanden Eynde, Indispensible Blue (offline) van Bryana Fritz, SELF LIFE DRAWING van Eunkyung Jeong, Pleasant Island van Silke Huysmans en Hannes Dereere.”
En De Man laat maker, schrijver, documentairemaker en performer Emma Lesuis onder de noemer Emma inviteert vier avonden organiseren met de beste spoken word performers en muzikanten.
Artistiek werk van de gastcurator
Als artistiek leider van Stichting Nieuwe Helden brengt Lucas samen met hen vier projecten naar TAZ.
In In Search Of Democracy 3.0, een onderzoeksperformance, nemen Stichting Nieuwe Helden, ARSENAAL en Het Zuidelijk Toneel de democratie anno nu onder de loep.
Yes, Please! LIVE is een ode aan de erotische fantasie, een liveshow met telkens een andere gast.
The Village en RONJA zijn onderdeel van het project OchArme, een artistiek en journalistiek project rondom armoede en ongelijkheid in België en Nederland.
Tijdens TAZ is de muzikale theatervoorstelling RONJA deel van vier bijzondere avonden in verschillende wijken in Oostende, rond het thema armoede en ongelijkheid. In The Village leidt een interactieve app je door een theatrale, interactieve tentoonstelling op Oosteroever. Verhalen, kunstinstallaties en theatrale elementen maken ongelijkheid invoelbaar.