Voor Jong Theater 1997 wordt het programma samengesteld door artistiek leider Marc Lybaert.
Marc Lybaert: ‘Zij (nvdr Geert Declerck en Dries Vermeesch, Toerisme Oostende) wilden graag een theaterfestival organiseren en vroegen mij een voorstel te doen. Voorwaarde was dat het niet te lang mocht duren, en 14 dagen later spraken we opnieuw af. Ik had een drietal voorstellen klaar waaronder het voorstel om met jonge theatermakers te werken. Ze kozen om dit verder uit te werken. Ik dacht eerst dat het voor het jaar erna was, maar toen bleek dat ze al augustus dat jaar in gedachten hadden.’
Van bij de start wil TAZ het werk van jonge theatermakers tonen, workshops geven en alle artistieke disciplines verbinden en tonen aan een groter publiek. Het is ook de periode van herstructurering en fusering van theateropleidingen. Op het eind van deze eerste editie worden, mede onder stimulans van Marc Lybaert, prijzen uitgereikt aan jong talent.
Jong Theater op TAZ 1997:
An ideal husband, Barbie, De dienstlift, De Zieleweg van de Danser, Einde van Helde, Greta, Hamlet/Hamletmachine, Het spel van Liefde en Toeval, Kleine Bezetting, München, Molly, Mouchette, Pick-Up, Suus, Torquato Tasso, Totaly fucked up, Van Aken, Van Aken! Waar zijt ge toch mee bezig?!, Wachten en brieven, You are not my father, Blue Balls, De Bacchanten
Laureaten TAZ 1997
Marc Lybaert vormt samen met o.a. Gilda De Bal de jury.
KBC Jongtheaterprijs TAZ#1997 - Blue Balls van Stefan Perceval
Persoonlijkheidsprijs TAZ#1997 / Laureaat Prijs van de Toekomst TAZ#1997 - Silent Siren van Tine Embrechts
Prijs van de Stad Oostende - De Bacchanten van de theaterstudenten van het Conservatorium van Gent
Publieksprijs - München van Don Verboven en Jessa Wildemeersch