Voor TAZ#2014, van 31 juli tot en met 9 augustus is Ontroerend Goed centrale gast. In 2003 werden ze laureaat met hun Porrortrilogie, een voorstelling die volledig buiten het ‘klassieke’ kader viel. En tijdens deze achttiende TAZ editie wordt, mede door hen, het brede spectrum binnen theater heel duidelijk. Het is dé editie waarin het meest de grenzen van het theater getoond worden of net het gebrek aan grenzen, zowel in inhoud, vorm als genre.
Lees hier meer over de centrale gast 2014.
TAZ vraagt aan Erik Vlaminck, dit jaar ‘Chroniqueur de mer’ op TAZ met zijn Brieven van Dikke Freddy, om de novelle Miranda van Frituur Miranda te bewerken tot een theatertekst. De voorstelling, met Marijke Pinoy en Bo Spaenc & his vintage Orkestra, gaat in première op TAZ.
Verder brengt TAZ ook een hommage aan Raoul Servais en opent het festival met het unieke internationale project, Complaints Choir.
In het kader van Bato Congo (de diverse Afrikaprojecten op TAZ i.s.m. KVS, 11.11.11. en VAIS) én de herdenking van WOI vindt o.a. de expo Loopgraven in Afrika (1914 – 1918) plaats. Een hedendaags luik vertaalt zich in de installatie Huis van de vrede van de Congolese kunstenaar Freddy Tsimba.
Op 4 augustus, exact 100 jaar na het begin van de Eerste Wereldoorlog, worden, door een solidaire actie van vele theatermakers, auteurs en medewerkers, de voorstellingen op Theater aan Zee 1 minuut onderbroken en aandacht gevraagd voor het schrijnende strijdtoneel van vandaag.
De selectie Jong Theater toont de vele kleuren die ons hedendaags podiumkunstenlandschap zo uniek en interessant maken. TAZ presenteert én ondersteunt het jong talent tijdens en na het festival. Het systeem van de mentoren wordt dit jaar wat aangepast naar een trajectbegeleiding waarbij Dirk Pauwels, Elsemieke Schotte en Jan Martens de voorstellingen gaan bekijken en het gesprek met de jonge makers aangaan. De focus ligt daarbij niet enkel op de gepresenteerde voorstelling maar ook op het traject dat de jonge makers voor zichzelf voor ogen hebben, hun vragen inzake zowel artistieke inhoud als meer praktische zaken als spreiding en financiën. Meer info over het jong werk in 2014 lees je hier.
In september 2014 wordt TAZ bekroond met de De Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Podiumkunsten.
‘De jury prees het Oostendse festival voor zijn volgehouden evenwicht, dat inspirerend werkt voor de podiumkunstensector. TAZ rijmt publieksvriendelijkheid met artistieke vernieuwing en interdisciplinair experiment. Ondanks zijn groei is het steeds trouw gebleven aan de kern van zijn missie. TAZ is volgens de jury niet alleen een ontspannend cultureel feest, maar ook een maatschappelijke denkriumte met aandacht voor het nog niet bekende, zonder in te boeten aan artistieke kwaliteit.’ (De Morgen)