In 2012, van 26 juli tot en met 4 augustus, neemt voor het eerst sinds lang een gezelschap het curatorschap op. Het Leuvense muziektheatergezelschap Braakland/ZheBilding, met Adriaan Van Aken, Stijn Devillé en Els Theunis als artistieke kern, stelt zowel het theater- als het muziekprogramma voor TAZ samen. Lees hier meer over de centrale gast 2012.
TAZ verhuist voor de derde keer in zijn bestaan haar meetingpoint: door werken in de stationsomgeving wijkt Café Koer uit naar het centraal gelegen Leopoldpark, recht tegenover het toekomstige cc De Grote Post. De tijdelijke kantoren worden ondergebracht in het Atheneum in de Léon Spilliaertstraat.
Maar, Club Terminus - het roemrijke zaaltje in het station - krijgt een afscheid waardig. Braakland/ZheBilding doet er de doeken dicht met een clubversie van hun Dansen Drinken Betalen, in wat ze zelf de allerlaatste ‘vuile’ concertplek van het land noemen. Dit worden de laatste uurtjes ooit in Club Terminus ... Na de renovatie van het stationsgebouw krijgt de zaal een andere bestemming. Aangezien ook het Zeeheldenplein kampt met werken, verhuist ook het Uitgelezen-programma naar het park. Het Leopoldpark/Café Koer blijkt een schot in de roos, een feeërieke ontmoetingsplek midden in het groen, met dagelijks Radio TAZ live vanuit de kiosk.
Voor Bato Congo, een drie jaar durend traject, gaat TAZ in zee met KVS, 11.11.11 en V.A.I.S . In dit project staat het belang van cultuur voor duurzame ontwikkeling centraal. Naast enkele producties uit Congo zijn er ook concerten, expo’s, debatten, kinderateliers, workshops, een voetbalmatch en maar liefst drie huiscolumnisten/bloggers: de Congolese artiesten/ schrijvers Patrick Mudekeresa, Papy Maurice Mbwiti en ex-curator Michael De Cock.
In het programma staat opnieuw het jong werk centraal, Jong Theater wordt ingevuld door Liv Laveyne en Sophie De Somere, Jong Muziek door Pieterjan Vervondel.
‘Theater Aan Zee is in de eerste plaats (en dit is niet pejoratief bedoeld) een kleurige ‘markt’ waar je de nieuwe oogst muziek- en theaterkunstenaars kan bewonderen en proeven. De festivalorganisatoren zetten traditioneel alle zeilen bij om die jonge zielen op een locatie neer te poten waar hun werk ten volle ontplooit en zelfs aan zeggingskracht wint. Jong Theaterprogrammatoren Liv Laveyne en Sophie Desomere tonen zich in deze editie gepokt en gemazelde jongtheaterscouts die elk talent op de juiste plek droppen.’ (Knack.be)
Meer info over het jong werk in 2012 lees je hier.
In 2012 worden de nieuwe subsidies bekendgemaakt, TAZ krijgt 250.000 euro geadviseerd, terwijl 590.000 gevraagd werd.
‘Wij werden op 1 januari 2006 erkend via het kunstendecreet en zijn sindsdien duidelijk gegroeid’, aldus zakelijk leider Stefan Tanghe. ‘Dat gebeurde echter met sponsoring en eigen middelen. We wilden nu hetzelfde subsidieniveau halen als gelijkwaardige festivals in het binnenland, maar dat is niet gelukt. Wat we nu krijgen is te weinig om TAZ aan te houden op het niveau dat de stad gewoon is.’ (Krant van West-Vlaanderen)
Ondanks een krantekop als ‘Goud voor Theater Aan Zee. De zestiende editie van Theater Aan Zee is er eentje geworden om in te lijsten. Veel volk, meer samenhang, en vooral: een erg solide programma.’ (De Standaard) zal TAZ de komende vier (subsidie)jaren opnieuw moeten toveren om jaar na jaar een relevant en boeiend festival neer te poten, voor het publiek, de artiesten, de medewerkers en de vele vrijwilligers.