In 2005, van 28 juli tot en met 6 augustus, wordt Theater Aan Zee in een nieuw kleedje gestoken, met TAZ ON en TAZ OFF. Theater aan Zee, dat voortaan TAZ heet, staat aan de vooravond van een belangrijk tweede hoofdstuk. Niet alleen viert het festival in 2006 haar tiende verjaardag, bovendien krijgt het vanaf dan ook voor het eerst structurele subsidies, en dit voor twee jaar. Editie 2005 is een stap daarheen, een overgangseditie waarbij de grote lijnen al zoveel mogelijk worden uitgezet. Theater aan Zee smijt daarenboven definitief het anker uit in Oostende, wanneer vzw TarTarT haar maatschappelijke zetel van Gent naar Oostende overhevelt.
In tegenstelling tot de vorige editie, waar een prospectieteam het programma samenstelde, kiest TAZ ditmaal voor een vaste theater -en muziekprogrammator: respectievelijk Steven Heene en Pieterjan Vervondel.
TAZ ON, het hoofdprogramma, leunt op twee pijlers, theater en muziek, met jong en ervaren werk. Ook binnen TAZ ON: het nieuwe format TAZ TALK. Deze opvolger van TAZ & de Letteren heeft nog steeds literatuur als voornaamste ingredièˆnt, TAZ werkt hiervoor samen met Ontroerend Goed (in 2003 laureaat met hun Porror Trilogie) en trekt naar een nieuwe locatie, de residentie Beau Site. Ontroerend Goed vermengt in hun show poëzie, kunst en literatuur met culinaire hotshots, grappige performances en een heuse lingerieshow. En wat te denken van een stranddictee, geschreven door Wim Helsen. Literatuur met zicht op zee, anders dan anders.
‘Met het oog op de nieuwe subsidieronde is het festival opnieuw tegen het licht gehouden. (…) Die opsplitsing staat los van een kwaliteitsbeoordeling.’ (Steven Heene, theatercoördinator in De Tijd)
TAZ OFF bestaat voornamelijk uit straattheater, comedy en met als meest in het oog springende vernieuwing: de aanpak van het Leopoldpark als een Familiepark, voor jong en oud. In het Leopoldpark, op vorige edities al een trefpunt voor families, valt vanaf nu nog veel meer te beleven, met concertjes, installaties en verrassende theatrale interventies.
Met Peter Van den Eede en Cie de KOE blijft de centrale gast-formule bestaan. Voortaan echter treedt de centrale gast ook mee op als curator van het festival. Het gezelschap herneemt vier voorstellingen, nodigt verwanten uit en op de slotavond toveren ze, samen met het TAZ-huisorkest o.l.v. Serge Feys, Café Koer om tot Café Koe. Lees hier meer over de centrale gast 2005.
Binnen het Jong Theater trekken De Nomaden niet alleen stad en haven in, met de Poldernomaden wordt ook het Oostendse hinterland verkend. Net als in 2004 biedt TAZ aan internationale jong makers een podium, onder de noemer International Young Makers Marathon. De laureaten trekken bovendien in het najaar de boer op tijdens ‘TAZ on Tour’. Ze worden nog een extra keer aan pers, publiek en organisatoren voorgesteld, bij Villanella (Antwerpen), De Werf (Brugge) en de Kopergietery (Gent).
Meer info over het jong werk in 2005 lees je hier.