Editie vier van Theater aan Zee vindt plaats in 2000, van 31 juli tot en met 5 augustus, en bouwt verder op het elan van de voorgaande jaren. Met theater, jong talent, comedy, spektakels en straattheater als vaste waarden.
‘Theater aan Zee blijft in de eerste plaats een "publieksfestival" en een "ontmoetingsfestival" dat zich richt op de directe, close communicatie. Een verschil met vorige edities is dat er in het nieuwe programma een groter evenwicht lijkt bereikt tussen de artistieke en commerciële pijler. Artistiek leider Marc Lybaert heeft er ook enkele vaste medewerkers bij, wat de dagelijkse werking een stuk efficiënter zou moeten maken. Don Verboven, een ex-Rits student die op vorige edities te gast was met eigen producties, zal het Jong Werk coördineren; Marc Breban werd aangetrokken voor het Performing Arts Festival.’ (De Morgen)
Voor het eerst wordt een Nomadenparcours ontwikkeld, de Stadsnomaden. De voorstellingen worden niet meer op willekeurige locaties getoond, maar afgestemd op de juiste locatie en vice versa.
Interview TAZ - Marc Lybaert: ‘Don Verboven en Steven Heene hebben dit uitgewerkt en het hele concept bepaald. Voor ons was het belangrijk korte voorstellingen ook een kans te geven en die te groeperen. De mooiste bijwerking die we kregen is dat je als maker en als toeschouwer contact kreeg met elkaar.’
Ook beleeft het concept ‘De doorgroeiers’ zijn vuurdoop. Bekende gezichten uit vorige edities worden doorgroeiers.
Rimlight productions, een productiehuis voor o.a. film en multimediaprojecten, presenteert in wereldpremière The Obsession Project, Act I. Een vier jaar durend ‘work in progress’ dat de begrippen passie en begeerte onderzoekt in al haar theatrale aspecten. En Théâtre Attrape lokt met het grootse spektakel Babel duizenden mensen naar het Klein Strand.
TAZ 2000 wordt de laatste editie van Marc Lybaert, ‘We zaten eigenlijk een beetje op een tweesprong want zowel Dries Vermeesch als Geert Declerck en ik zijn in hetzelfde jaar gestopt. Dat had te maken met financiën en doorgroeimogelijkheden die in het festival zaten en de hele grote tegenbeweging die er intern was. Of bij cultuur gaan horen of een eigen structuur hebben waardoor we ook subsidies konden aanvragen en onafhankelijk groter worden. Dus dat was een spanningsveld. Daaruit is dan Tartart ontstaan en dat is een hele overgang geweest naar een veel professioneler festival.’ (interview TAZ)
Op 1 april 2001 wordt TarTarT vzw opgericht door Luc Muylaert, Jan Timmermans en Don Verboven.
Verboven: ‘De bedoeling van die vzw is dat we tussen twee edities door kunnen verder werken. De aanloop naar zo’n festival is heel intensief, maar vroeger bleven de opmerkingen van achteraf soms liggen. Met TarTarT kunnen we doorlopend aan het festival werken, bv. door sommige van de voorstellingen te laten toeren in Vlaanderen. Daarvoor werken we samen met drie kunstencentra: Stuc in Leuven, Limelight in Kortrijk en de Kopergietery in Gent. Zij koppelen financiële en/of logistieke steun aan de Taz-winnaars en zo kunnen we tijdens het theaterseizoen een soort vervolg op Theater aan Zee organiseren.’ (bron: TAZette)