Jong Theater
Deze jonge podiumbeesten treden aan,
Ne Mosquito Pas
Een platform, opgericht door Simon Van Schuylenberg, Anna Franziska Jäger en Nathan Ooms, waarin kunstenaars aan de slag gaan met gefaalde ideeën en van daaruit een (korte) solo destilleren. Tijdens Zomer in O. tonen tien verschillende kunstenaars hun solo.
The Fool - Oxana Sankova
Oxana heeft er als actrice/theatermaker al een lange carrière in Rusland opzitten. Een aantal jaar geleden beslist ze naar Brussel te komen en regie te studeren aan het RITCS. Op TAZ#20 wilden we haar bachelorproef I Forgot tonen, maar om praktische redenen kan dit niet tijdens Zomer in O. Doordat Oxana samen met actrice/theatermaker Kaat Roseline Arnaert Nasser bezig is aan een nieuwe voorstelling, bieden we haar een residentie aan en vragen we haar het nieuwe werk, The Fool, te presenteren tijdens Zomer in O..
Some Things Last A Long Time - Nathan Ooms en Anna Franziska Jäger
Beiden studeerden samen aan KASK in Gent. Daar maakten ze Some Things Last A Long Time. Een geweldige voorstelling die het midden houdt tussen performance en dans.
Podiumkunstenaars in residentie
Tijdens Zomer in O. komen acht kunstenaars/gezelschappen in residentie, van twee tot vijf weken verblijven, repeteren en maken ze werk in Oostende.
Een van die gezelschappen is wolf wolf, dit spelerscollectief bracht binnen het Jong Theater parcours TAZ#19 hun versie van Who’s afraid of Virginia Woolf. Tijdens de zomer maken ze een coronaproof versie.
Passend lijkt ons het luikje Jong Werk af te sluiten met de namen die samen het programma TAZ#20 hadden vormgegeven:
Cherish Menzo - Jezebel
Rita Hoofwijk - Finisterre
f.o.t.a. - Museum of immaterial arts
Sébastien Hendrickx - The Good Life
The Double Collective/Dalton Janssen - One of each
Oxana Sankova - I Forgot
Sigrid Stigsdatter Mathiassen - Hope and Heavy Metal
Anna Franziska Jäger en Nathan Ooms - Bartlebabe
Manor House - Always/Beautiful
Het Jong Werk programma pre-corona was inhoudelijk doorwrocht en getuigde meer dan eens van een gedegen en veelbelovende artistieke praktijk. Zoals steeds wilden we een breed palet aan talen, stemmen en inhouden tonen.
Bijzonder dit jaar was de focus op kunstenaarspraktijken die solidair zijn. Op makers die niet enkel focusen op wat ze zelf te vertellen hebben, maar ook andere kunstenaars in hun werk betrekken en er zelfs mede-eigenaar van maken. In tijden waarin de middelen voor kunst en kunstenaars schaars zijn, gaan we in op de verbinding tussen mensen, en focussen op het idee: ‘samen staan we sterker’.