In 2003, van 31 juli tot en met 9 augustus, opent TAZ met een groot straatfeest, tal van voorstellingen, de Boomfanfare en het openingsspektakel Le concert de feu van Les Commandos Perçu. Als steeds vertrouwde elementen op het programma: theater, comedy (in het Variététheater en de Spiegeltent), spektakels, straattheater, literatuur (o.a. in het voormalige Stationsbuffet) en ook heel wat muziek, met een rijkgevuld ‘Masterprogramma’ in het Feest-en Cultuurpaleis en avondconcerten in Fort Napoleon en op Café Koer.
‘Theater aan Zee is een van de zeldzame evenementen, waar economie en cultuur op een vruchtbare manier met elkaar samen lijken te komen. Het is op zich opmerkelijk dat de toeristische dienst van een stad zich mee bezighoudt met de organisatie van een jaarlijks kunstenfestival, zij het dan met de stok achter de deur dat het geen exclusief gebeuren mag worden. Zodat naast kleinschalig of minder toegankelijk werk voor een beperkt publiek, met grote spektakels ook de nieuwsgierigheid geprikkeld kan worden van minder art-minded badgasten.’ (De Tijd)
Theater Stap komt als centrale gast naar Theater Aan Zee met drie producties, en op verschillende tijdstippen en plaatsen duiken de negentien spelers van Theater Stap onverwacht op met de meest bizarre interventies. Hun Puur/Ik lief gaat in première op TAZ. Lees hier meer over de centrale gast 2003.
Binnen het Jong Theater worden naast de Stadsnomaden ook Havennomaden geprogrammeerd, voor het publiek een ontdekking van Oosteroever en de geschiedenis ervan. Meer info over het jong theater in 2003 lees je hier.
Speciaal voor TAZ worden ook enkele creaties gemaakt, De ‘broers Hioco’, choreograaf Ken en modeontwerper Keith, brengen Ladies First. En Kristien De Proost vertolkt in Cheese - Charlotte Mutsaers eerste theatertekst - een pubermeisje, in een coproductie van Theater aan Zee en Victoria-Gent.
Theater Aan Zee komt in 2003 in woelig water terecht als de subsidiëringsronde uitgesteld wordt van 2004 naar 2005.
Don Verboven: ‘Als er geen structurele subsidie komt, dan kan TAZ niet overleven. Ondanks de grote inspanningen van Stad Oostende en KBC heeft TAZ financiële ademnood.’ (De Morgen)
Voor Don Verboven luidt dit weldra een moeilijke keuze in, mede door de financiële moeilijkheden en zijn (internationale) programmatorische ambities bewandelt hij stilaan andere wegen en richt hij in Brussel het Batârd Festival op.
Interview TAZ - Don Verboven: ‘Er was een soort vertrouwenscrisis. Die is achteraf wel terug opgelost. De fond voor mij was wel dat ik wou dat die jonge makers elkaar terug tegenkwamen en en meer begeleiding kregen. Maar daar was dan weer geen budget voor, wat toen ook begrijpelijk was. In Brussel had ik ook een heel andere context, een andere stad, een andere sfeer.’
Door het vertrek van Don raakt ook het vertrouwen zoek met het STUK en Limelight, die tot dan de residentieprijzen ondersteunen. Theater aan Zee beslist immers geen opvolger te kiezen, nadat gesprekken met verschillende kandidaten geen concreet resultaat opleveren. In plaats van 1 programmator komt er een commissie van prospectoren. En dit gaat in tegen de voorwaarde van STUK en Limelight om het Jong Theater Werk te laten bepalen door één duidelijke artistieke visie. Ze houden hun verdere financiële steun aan de twee TAZ-prijzen voorlopig in beraad.